Renkaat Dakar-rallissa  

TUTUSTU DAKAR-RENKAISIIMME

kdr2 300x300

BFGoodrich All-Terrain KDR2+

BFGoodrich ® All Terrain T/A KDR2+:n pintakuvion suunnittelussa korostettiin erityisesti renkaan kykyä puhdistua
hiekasta dyynien yli ajettaessa. Siksi sen pintakuvio on erittäin avoin, erityisesti olka-alueella. Näin rengas tarjoaa
paremman pidon ja vähentää juuttumisen riskiä pehmeämmässä tai löysemmässä maastossa. BFGoodrich All Terrain T/A KDR2+
-on saatavana kahdella eri kumiseoksella (soft ja medium) sekä kahtena kokovaihtoehtona:

16-tuumaisena (245/80-16) nelivetoautoihin 
17-tuumaisena (37/12,5-17) kaksivetoisiin buggy-kilpureihin.



BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM3

Mud-Terrain T/A KM3 -rengas on yleisesti saatavilla markkinoilla. Se kehitettiin - kuten kaikki BFGoodrich® -renkaat – kentältä
saatujen kokemusten perusteella. Rengas etenee vaivattomasti savessa ja liejuisessa maastossa ja selviytyy tehokkaasti
jyrkimmilläkin rinteillä ja hiekkadyyneillä. Siksi se on täydellinen kumppani kilpa-ajoharrastajille.

More information on MUD-TERRAIN T/A KM3  

km3 300x300

bfgoodrich mud terrain km3 utv tire 3

BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM3 SSV 

"Tämä BFGoodrich® KM3 -versio on suunniteltu vapaa-aikaan ja kilpailukäyttöön rinnakkain. BFGoodrich® KM3 SSV on saavuttanut menestystä useissa eri maastoralleissa, ja se on useiden osallistujien suosikki vuoden 2021 Dakar-rallissa samalla, kun renkaat ovat myös vapaasti ostettavissa markkinoilla. Näiden uusien BFGoodrich®-renkaiden käyttäjät voivat näin ollen hyödyntää renkaan tarjoamia uusimpia teknologioita täysimääräisesti ja maastoon lähtiessään ajaa samoilla renkailla kuin Dakar-ralliin osallistuvat kilpailijat.

Bertrandin, BFGoodrich-renkaiden suunnittelijan haastattelu 

Bertrandin, BFGoodrich-renkaiden suunnittelijan haastattelu 

Mitkä ovat suorituskykyisen maastokilparenkaan kriteerit? 

Suorituskykyisen maastoajoon tarkoitetun renkaan tulee täyttää kolme tärkeää kriteeriä: sen on oltava  

  • Kestävä: kilparenkaan on oltava äärimmäisen kestävä. Sen on kestettävä ajon aikana tapahtuvia iskuja ja viiltoja, ja kuljettajan on voitava ylittää esteet mahdollisimman helposti. 
  • Nopea: Renkailla on myös voitava ajaa nopeasti, ja siksi niillä on oltava erinomainen pito maastossa ilman, että kilpakuljettajan vauhti hidastuu.  
  • Maastoon mukautuva: Lopuksi renkaan on mukauduttava täydellisesti kilpamaaston erityispiirteisiin. "

schema bertrand en 392x692

tire 3d 350x375


Tyre composition:

  • Sivun kudoskerrokset (beige): kannattavat kuormaa ja antava suojaa
  • Sisäkumikalvo (vaaleanpunainen): varmistaa renkaan ilmatiiviyden 
  • Jäykkä jalkaosa (sininen) : renkaan kiinnittymiseksi vanteelle. 
  • Vyökudokset (kullanvärinen) ohjaavat ja suojaavat rengasta 
  • Pintakuvio ja sivut (musta) on valmistettu Dakar-ralliin suunnitellusta kumiseoksesta

BFGOODRICH-ASIANTUNTIJOIDEN ARKEA DAKAR-RAVINTOLASSA

Haastattelussa Luc,  BFGoodrichin edustaja Dakar-rallissa

Mitä muistat ensimmäisestä Dakar-rallistasi?

Ensimmäinen oikea Dakar-rallini oli vuonna 2019 Etelä-Amerikassa. Minulla on siitä erittäin myönteisiä muistoja, koska lapsena seurasin Dakar-rallia televisiosta. Kyseessä on äärimmäinen maastokilpailu, johon osallistuu suuri määrä ammattilaistiimejä ja ajoneuvoja.

Mikä on roolisi Dakar-rallissa? 

Tehtävänäni on keskustella tuotteista, vastata haastatteluihin ja kertoa kilparenkaiden teknisistä ominaisuuksista. BFGoodrich huolehtii renkaiden suorituskyvystä, sillä renkaamme varustavat tällä hetkellä valtaosan kilpailun ajoneuvoista.

Mikä on sitten BFGoodrich-renkaiden isoin haaste Dakar-rallissa? 

Dakar-rallissa BFGoodrich-renkaan on vastattava  kolmeen tärkeään haasteeseen: nopeuteen, monipuolisuuteen ja kestävyyteen. Muutos oli suuri kilpailun siirtyessä Etelä-Amerikasta Saudi-Arabiaan. Etelä-Amerikassa kilpailu oli maaston ansiosta paljon nopeampaa  ja ajonopeudet olivat suhteellisen suuria. Saudi-Arabian maastossa on taas enemmän esteitä ja ylityksiä. Hiekalla ei ollut niin suurta osuutta edellisessä Dakar-rallissa. 

Mikä oli paras muistosi Dakar-rallista? 

Kun sain nähdä nämä ajoneuvot, jotka ajoivat kilpaa kuin pedot suorituskyvyn äärirajoilla ankaran kilpailureitin äärimmäisissä olosuhteissa. Ja kun ajoneuvoja ajoivat  erittäin sitoutuneet kuljettajat, jotka ottavat valtavia riskejä voittaakseen, äärimmäisen vaativissa olosuhteissa, haasteissa ja maastoissa. Nämä ovat ajoneuvoja, jotka ajoivat äärimmäisen haasteen edessä, uskomattomissa maisemissa, varustettuna vaikuttavalla suorituskyvyllä.  

Mikä on ennusteesi vuodelle 2021?

Vaikea sanoa, voitto ratkaistaneen kahden tärkeimmän tiimin kesken. Kummallakin on omat valttikorttinsa. Lisäksi tiimien ajoneuvot ovat taatusti kehittyneet edellisistä kausista. Meidän on otettava huomioon myös ulkopuoliset, kuten Sébastien Loebin paluu!

Miten kuvailisit BFG:tä ja Dakar-rallia?

Ensinnäkin, kyseessä on pitkä tarina.  Meille on kertynyt voittoja useilta eri kumppaneilta ja kuljettajilta: BFGoodrichille Dakar on paras kilpailupaikka ilmaista itseään, sillä kyseessä ovat äärimmäiset olosuhteet rengasmerkille, joka myös itse haluaa olla äärimmäinen.

Käyttämääsi verkkoselainta ei tueta
Tämä verkkosivusto ei tue käyttämääsi verkkoselainta. Sen vuoksi kaikki toiminnot eivät välttämättä toimi aiotulla tavalla. Tämä saattaa hankaloittaa sisältöjen selaamista. Käytä tai päivitä/asenna jokin seuraavista selaimista, jotta voit käyttää tätä verkkosivustoa mahdollisimman monipuolisesti.