header bfg

EU-rengasmerkintä: Miten sitä luetaan?

Olet varmaankin huomannut, että kaikki uudet henkilöauton, SUV-auton ja jakeluauton renkaat on varustettu tarralla, joka antaa tietoa renkaan suorituskykyyn liittyvistä ominaisuuksista.
Tämä EU-rengasmerkintä on osa asetusta, jonka Euroopan komissio otti käyttöön 1. marraskuuta 2012 julkisen liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi.

Tiesitkö, että asetusta on laajennettu 1. toukokuuta 2021 lähtien?

EU-rengasmerkintää on muutettu. Kyseessä on merkittävä edistysaskel kuluttajille, koska uusi merkintä antaa selkeämpää tietoa turvallisuudesta (märkäpitoluokitus) ja ympäristöominaisuuksista (polttoainetaloudellisuus ja vierintämelu).
Alla oleva EU-rengasmerkintäopas auttaa sinua ymmärtämään nämä muutokset, jotta voit helpommin valita omiin ajotarpeisiisi parhaiten sopivan renkaan.

EU-rengasmerkintäopas

EU-rengasmerkinnän tulkitseminen on helppoa. Kutakin parametria edustaa symboli ja luokitus, jonka asteikko on muuttunut 1. toukokuuta 2021:

new label bfg

UUSI EU-RENGASMERKINTÄ

1&2"Polttoainetaloudellisuus" ja "Märkäpito" luokitellaan asteikolla A-E (A on paras ja E on heikoin). 

3"Vierintämelu" ilmoitetaan desibeleissä (dB) sekä kolmiasteisella luokituksella (A, B, C).

4"Lumipitomerkintä" ja/tai "Jääpitomerkintä" voidaan ilmoittaa "Vierintämelun" vieressä, mikäli rengas täyttää kriteerit.

5QR-koodi skannausta varten. Se on suora linkki Euroopan tuotetietokantaan (EPREL) ja renkaan tietoihin.

6Tuotemerkki, rengastyypin tunniste eli tuotenumero, rengaskokomerkintä, rengasluokka.

Renkaan suorituskykymerkinnät

EU-rengasmerkinnän tarkoitus on tarjota selkeää tietoa renkaan suorituskykyyn vaikuttavista ominaisuuksista. Se perustuu kolmeen pääkriteeriin, jotka on mitattu uusista renkaista: 

Se, miten rengas sijoittuu näillä kolmella asteikolla, antaa tosiasiallista tietoa renkaan polttoainetaloudellisuudesta, turvallisuudesta ja äänitasosta. Voit verrata renkaita näiden keskeisten ominaisuuksien perusteella ja tehdä tietoon perustuvan ostopäätöksen.

Rengas, jolla on korkea luokitusarvo, auttaa sinua parantamaan polttoainetaloutta, säästämään rahaa ja varmistamaan korkealuokkaisen turvallisuuden ja ajomukavuuden.

Miksi tämä uudistus?

EU-rengasmerkintä auttaa sinua kuluttajana tekemään tietoon perustuvan päätöksen ostaessasi renkaita. Yksi EU-merkinnän tärkeimmistä eduista on, että se tuo esille polttoainetehokkaat renkaat, jotka auttavat edistämään ympäristöystävällisempää tieliikennettä.

EU-rengasmerkintäsymbolit

pompe reduced 50

Renkaan polttoainetaloudellisuus

Tämä luokka ilmoittaa, miten suuri renkaan osuus on ajoneuvon polttoaineen kulutuksesta sekä kasvihuonekaasupäästöistä.

Mitä se tarkoittaa?
Renkaiden osuus ajoneuvon polttoaineen kulutuksesta on noin 20 prosenttia, mikä johtuu ennen kaikkea niiden vierintävastuksesta. Valitsemalla alhaisen vierintävastuksen renkaat voit vähentää huomattavasti polttoaineenkulutustasi ja siten vähentää CO2-päästöjä.

Kuinka se mitataan?
Vierintävastuksen arvo mitataan simulointikoneella.

Mikä on ero A- ja E-luokan renkaiden välillä?

172 £ (1)  

keskimääräinen polttoainesäästö.

gain fuel efficiency

Märkäpito

Tarran oikealla puolella oleva asteikko ilmoittaa renkaan jarrutustehon märällä tiellä.

Mitä se tarkoittaa?
Koska rengas on ainoa kosketuskohta tien pintaan, sillä on ratkaiseva merkitys turvallisuuden kannalta.
Sen tehtävänä on tarjota pitoa kaikissa sää- ja keliolosuhteissa.

Kuinka se mitataan?
Mittaus suoritetaan ajoneuvossa Euroopan komission vahvistamien menetelmien mukaisesti (nopeus, ajoalustan ominaisuudet, veden määrä tiellä, lämpötila...)
Luokitus määritellään vertaamalla testirenkaan suoritustehoa referenssirenkaaseen. 

Mikä on ero A- ja D-luokan renkaiden välillä?

pluie reduced 50
mtg etiq illus retouche

9 m(2)  

on keskimääräinen ero jarrutusmatkassa A- ja D-asteikon renkaiden välillä 80 km/h -nopeudella kulkevassa ajoneuvossa.

bruit reduced 50 v2

Ulkoinen vierintämelu

Mitä se tarkoittaa?
Liikennemelu on merkittävä ympäristöongelma.
Luokitus ilmaisee renkaan ulkoisen vierintämelun desibeleinä (ei sisäistä melutasoa, jonka havaitset auton sisältä).
3 ääniaaltoa korvataan kirjaimilla: A, B tai C (3 aaltoa = C).
80 km/h -vakionopeudella kulkevassa autossa renkaan aiheuttama melu on yleensä suurempi kuin moottorin melu. Tämä vierintämelu riippuu myös tien pinnasta ja rengastyypistä.

A-luokan rengas tuottaa PUOLET VÄHEMMÄN MELUA
kuin B-luokan rengas(3).

mtg etiq illus 03 hd f39 noise

Lumipitomerkintä

neige

Mitä se tarkoittaa?
Tämä symboli osoittaa, että kyseessä on talvirengas.  Rengas on tarkoitettu lumikäyttöön, ja se on läpäissyt kaikki suorituskykyvaatimuksia mittaavat objektiiviset testit(4)

30m(5) 

osoittaa, kuinka paljon lyhyempi talvirenkailla varustetun auton jarrutusmatka on 50 km/h -nopeudella lumisilla teillä verrattuna kesärenkaisiin(5).

Jääpitomerkintä

picto 2 613x202px

Mitä se tarkoittaa?
Renkaan hyvä pito jäisellä tiellä on ratkaisevan tärkeää turvallisuuden kannalta.
Uusi jääpitosymboli on tarkoitettu renkaille, joilla on lyhyempi jarrutusmatka jäällä. Nämä renkaat on kehitetty tienpinnoille, jotka ovat yleisiä Pohjoismaissa talvella, kun tiet ovat lumen tai jään peitossa. Niitä ei tule käyttää leudoissa sääolosuhteissa (lämpimämpi tai märkä sää), koska renkaiden ominaisuudet voivat heikentyä (erityisesti ohjattavuus, kuluminen ja märkäpito).  

Paranna liikenneturvallisuutta ja polttoainetehokkuutta entisestään

On tärkeää muistaa, että myös ajotapa vaikuttaa polttoainetalouteen ja liikenneturvallisuteen:

  • Taloudellinen ajotapa on yksi niistä.  Ajamalla taloudellisesti voit vähentää polttoaineenkulutusta merkittävästi.
  • Renkaissa on oltava oikeat ilmanpaineet, ja ne on tarkistettava säännöllisesti. Tämä on tärkeää renkaan polttoainetaloudellisuuden ja märkäpidon kannalta.
  • Turvavälejä tulee aina noudattaa.


Kuten aiemmin mainittiin, uusi EU:n rengasmerkintä on tärkeä aloite, jonka avulla kuljettajien on helpompi ymmärtää, miten renkaan suorituskyky voi vaikuttaa heidän elämäänsä ja yhteiskuntaan yleensä. Se ei kuitenkaan vastaa kaikkiin kuluttajien tarpeisiin ja käyttötarkoituksiin.

Laillinen huomautus

(1) Perustuu 150 litran polttoainesäästöön 40 000 km:n matkalla sekä polttoaineen hintaan 1,15 € / litra (painotettu keskiarvo). Tulos voi vaihdella ajoneuvosta ja ajo-olosuhteista riippuen. Suorituskyky mitattu UN ECE R117 -säännön testimenetelmän mukaisesti.
(2) Jarrutusteho välillä 80 km/h - 20 km/h mitattuna UN ECE R117 -säännön testimenetelmän mukaisesti.
(3) Melu mitataan 80 km/h -nopeudella kulkevalla autolla moottori sammutettuna, mitattuna UN ECE R117 -säännön testimenetelmän mukaisesti.
(4) ETRTO:n (Euroopan rengas- ja vanneteknisen järjestön) käyttämän menetelmän mukainen jarrutustehotesti talvisissa tieolosuhteissa.
(5) Keskimääräinen ero jarrutusmatkassa talvi- ja kesärenkaan välillä. Jarrutusmatka lumella 50 - 0 km/h. TÜV SÜD 2013 -testit rengaskoossa 205/55 R16, suoritettu -5 ° C -lämpötilassa.
(6) Jarrutusteho jäällä 20 - 5 km/h mitattuna ISO-normissa 19447 määriteltyjen testimenetelmien mukaisesti.

Käyttämääsi verkkoselainta ei tueta
Tämä verkkosivusto ei tue käyttämääsi verkkoselainta. Sen vuoksi kaikki toiminnot eivät välttämättä toimi aiotulla tavalla. Tämä saattaa hankaloittaa sisältöjen selaamista. Käytä tai päivitä/asenna jokin seuraavista selaimista, jotta voit käyttää tätä verkkosivustoa mahdollisimman monipuolisesti.